Aprilia Caponord 1200 Travel e-shop

Sudě podle jména má Caponord hlavně cestovatelské ambice. Ty na motocyklu najdeme v podobě stavitelného předního plexištítu, krytů rukojetí, širokého pohodlného sedla nebo nádrže, která pojme 24 l paliva. Vyztužený zadní rám je připravený na osazení zavazadel dodávaných ve verzi Travel.

Aprilia Caponord 1200 Travel Aprilia Caponord 1200 Travel Aprilia Caponord 1200 Travel Aprilia Caponord 1200 Travel Aprilia Caponord 1200 Travel Aprilia Caponord 1200 Travel Aprilia Caponord 1200 Travel Aprilia Caponord 1200 Travel Aprilia Caponord 1200 Travel Aprilia Caponord 1200 Travel Aprilia Caponord 1200 Travel Aprilia Caponord 1200 Travel Aprilia Caponord 1200 Travel Aprilia Caponord 1200 Travel Aprilia Caponord 1200 Travel

Verze Travel ADD je určná pro více cestovatelsky zaměřené lidi, kteří si rádi kromě sportovní jízdy užívají i při dlouhých výletech.

Verze Travel ADD obsahuje

  • elektronické pérování aDD
  • sadu bočních kufrů
  • tempomat
  • centrální stojan

Motor převzatý z Dorsodura má po úpravách plynulejší projev v nižších otáčkách a vyšší maximální rychlost díky úpravě odstupňování šesti-rychlostní převodovky.
Desing má ostré sportovní rysy, půjčené z modelů RSV4. Jde především o přední masku, ale i např. zadní světlo. Z techniky superbikového motocyklu najdeme na Caponordu jeho odlehčená sedmnáctipalcová kola a radiální brzdy.



Motor

  • Aprilia V 90° Twin
  • příčně uložený
  • kapalinou chlazený
  • DOHC – 4 ventily na válec
  • zapalování se systémem Twin-spark - dvě svíčky na válec
  • 128 koní (95,5 kW) při 8.500 ot./min.
  • točivý moment 118 Nm při 6.500 ot./min.

Elektronika

RIDE-BY-WIRE
Díky elektronické kontrole plynu Ride-By-Wire má jezdec na výběr mezi třemi palivovými mapami - SPORT-TOURING-RAIN, které se přepínají při nastartovaném motoru, startérovým tlačítkem a to i při jízdě. Není to pouze reklamní slogan. Caponord razantně mění svůj charakter podle toho, jak chcete jet:

  • sportovní režim dává okamžitý agresivní výkon;
  • turistický zas hladší akci při uvolněné jízdě;
  • dešťový vám přijde vhod při extrémně kluzkém povrchu

APRILIA TRACTION CONTROL (ATC) + ABS
Systém ATC (kontrola trakce) v kombinaci s dvoukanálovým systémem ABS jsou navzájem nezávisle vypínatelné. Jezdec může ATC měnit ve třech stupních nastavení. Motocykl tak umožňuje plně využít výkon stroje a přilnavost pneumatik pro maximální potěšení z jízdy i méně zkušeným jezdcům

SEMIAKTIVNÍ ODPRUŽENÍ aDD (Aprilia Dynamic Damping)
Zvýšuje cestovní komfort. Elektronický zadní tlumič lze nastavit pomocí združeného ovladače na řidítkách do čtyř předvolených režimů - sólo, sólo s kufry, duo a duo s kufry.

TEMPOMAT
U cestovních motocyklů nepostradatelný pomocník při nutných přesunech po dálnici. Při deaktivaci si pamatuje poslední zvolenou rychlost motocyklu.

Rám

Je kombinací dutých trubek v horní části, sešroubováných vysokopevnostrními šrouby s litými hliníkovými bočnicemi. Výsledkem je dosažení výborné tuhosti dovolující využití plného výkonu. Nepostrádá lehkost a italský design.

Zadní kyvná vidlice je dostatečně robusní, aby při použití asymetricky uloženého zadního tlumiče zajistila vynikající torzní tuhost s elasticitou potřebnou při akceleraci a intuitivní vedení motocyklu za všech podmínek.

Odpružení

Přední vidlici upside-down 43 mm obstarala značka SACHS. Zdvih vidlice je 167 mm.
Zadní tlumič SACHS je asymetricky uložen bez přepákování přímo na kyvné vidlici. Zdvih vidlice je 150 mm.
Elektronický přední i zadní tlumič lze nastavit pomocí združeného ovladače na řidítkách do čtyř předvolených režimů - sólo, sólo s kufry, duo a duo s kufry.
Caponord ve verzi Travel Pack se může pochlubit technologií Aprilia Dynamic Damping. Jedná se o semiaktivním pérování vyvinutém přímo továrnou Aprilia, na které se vztahují čtyři ochranné patenty. Cílem složitého systému je maximalizovat jízdní komfort a zvýšit ovladatelnost.

Klíčovým parametrem pro ADD řízení tlumení je rychlost zdvihu pružin. Na přední vidlici i v zadní části pérování je namontován senzor, který snímá rychlost zdvihu tlumiče. Dále jsou v systému zapojeny senzory snímající rychlost kol a snímač na páčce přední brzdy. Nasbíraná data pak postupují přes modul ABS a CAN do jednotky VCU (řídící jednotka pro ADD a ACC). Přes řídící jednotku jde do VCU ještě informace o točivém momentu, kde jsou data následně zpracována a je provedena korekce na tlumících jednotkách. Elektronická korekce je prováděna změnou předpětí pružiny a komprese. Zpětný útlum ovládá hydraulická brzda.

Systém je opatřen čtyřmi patenty:

  • První patent  - tlakový senzor namontovaný na přední vidlici, pomocí něhož se měří zdvih s velkou přesností.
  • Druhý patent „Exclusive MIX® alghorithm“  - zastřešuje dva řídící softwary: Sky-hook, který snímá nízkou frekvenci, a Acceleration Driven Damping, snímající vysokou frekvenci zdvihu. Data jsou poté filtrována algoritmem a výsledkem je lepší jízdní komfort a minimalizace kmitů přecházející do rámu motocyklu.
  • Třetí patent „Aprilia map-builder®“ - jedná se o systém, který dokáže reagovat na jakékoliv náhlé manévry jezdce a přizpůsobuje tak tlumení jeho jízdě. Systém builder nepřepíná do jednotlivých režimů, ale reaguje dynamicky v každých podmínkách a má tak velmi široký rozsah nastavení.
  • Čtvrtý patent - se pojí s elektronickým ovládáním předpětí zadní pružící jednotky, jmenuje se „Active Shock Absorber“ a reaguje rovněž dynamicky dle aktuální jízdy a především podle zatížení centrální jednotky.

Brzdy

Přední čtyřpístkové radiální brzdové třmeny svírají lehké kotouče o průměru 320 mm. Zadní jednopístkový třmen svírá kotouč o průměru 240 mm. U přední i zadní brzdy jsou použity již ve standardu opletené pancéřové brzdové hadice a seřiditelné páčky.

Dvoukanálový systémem ABS je vypínatelný.

Výbava

Přístrojová deska Matric s kombinací analogového a digitálního displeje zpracovává údaje přes CAN linky a ukládá do paměti. Ultra kompaktní přístroje vynikají lehkostí a moderním designem. Všechny funkce jsou volitelné ovladačem umístěným na řidítkách. Na přístrojové desce najdete všechny důležité informace: okamžitou rychlost, otáčky, hodiny, stopky, teplotu, dva denní tripy (průměrná a maximální rychlost, doba jízdy, průměrná a maximální spotřebu), dobíjení a volbu intenzity podsvícení. Samozřejmostí je i imobilizér s možností zadání osobního kódu.

Standardní výbavou verze Travel je rovněž centrální stoján. Díky promyšlenému přepákování stojanu není problém postavit na něj motocykl i pro menší postavy.
Eloxovaná hliníková řídítka zesílená v uchycení. Jsou velmi lehká a přispívají k optimální a dynamické kontrole motocyklu.
Hydraulický ovládaná spojka je velmi přesná a lehká. Je samo-nastavovací a zcela bezúdržbová.
USB port.
Pomocí něhož můžete na cestě nabíjet své elektronické zařízení. Caponord 1200 je vůbec první Aprilia, která momentálně komunikuje s telefony Iphone prostřednictvím aplikace, která je nebo bude ke stažení zdarma. V dohledné době se očekává i aplikace pro smartphony, které běží na platformě Android.

Zajímavostí je, že tento doplněk dokáže prostřednictvím jednotky Aprilia Multimedia Platform (propojení telefonu přes Bluetooth) komunikovat se všemi namontovanými senzory a tak můžete analyzovat například úhel naklonění motocyklu, procento otevření plynu, momentální využití výkonu a točivého momentu, ale i průměrnou či aktuální spotřebu paliva, tah motoru, protáčení zadního kola v procentech a jiné informace.

Součástí tohoto systému je podpora polohového systému GPS, pomocí něhož a speciální aplikace se dá analyzovat pozice motocyklu, takže v případě odcizení motocykl nahlásí svojí polohu.

 

Technická data
Chlazení kapalinou
Startování elektrické
Výška sedla 840 mm
Homologace Euro 3
Převodovka 6 rychlostí
Mazání mokrá kliková skříň
Brzda přední/zadní 2 ocelové plovoucí kotouče Ø320 mm, radiální čtyřpístkový třmen, opletená brzdová hadice/ocelový kotouč Ø240 mm, jednopístkový třmen, opletená brzdová hadice
Max. kroutící moment 116 Nm při 6500 ot./min
Maximální délka 2240 mm
Maximální výkon 94 kW (128 koní) při 8500 ot./min
Maximální výška 1456 mm
Motor 4-taktní, osmiventilový vidlicový dvouválec 90° DOHC
Objem palivové nádrže 24 litrů (včetně 5 litrů rezervy)
Objem válců 1197 ccm
Přední odpružení upside-down vidlice Sachs Ø43, nastavitelná komprese a předpětí pružiny, zdvih kola 167 mm
Přední pneumatika 120/70 ZR 17
Rozvor 1565 mm
Spojka lamelová mokrá, hydraulicky ovládaná
Zadní odpružení kyvná vidlice ze slitiny hliníku, hydraulický teleskopický tlumič Sachs, nastavitelná komprese a předpětí pružiny, zdvih kola 150 mm
Zadní pneumatika 190/55 ZR 17